Fire konkrete business cases med social media i virksomheden

Denne artikel indeholder en konkret beskrivelse af, hvor du finder gevinsterne ved social media/social business i din virksomhed. Der gennemgås fire konkrete business cases. Jeg kigger kun internt i virksomheden, ikke på ekstern social media.

Ligesom mine andre artikler er den er meget “short, sweet and to the point”. Hvis du ønsker råd, så skriv til mig 🙂

Se også min artikel: Guide til at udvikle din virksomheds Knowledge Management

Social Business – hvad er det?

Begrebet “Social Business” har jeg med tak lånt af Anders Duus Østergaard fra Devoteam, og det dækker over forretning og forretningsgange, der er beriget med og understøttet af sociale medier og -tools. Gartner kalder det “Social BPM“, men jeg mener, det er mere end processer. Det er også understøttelse af kommunikation, dialog og kultur, og opbygning af ekspertsystemer.

Bevidst og ubevidst (in-)kompetence i virksomheden

Den klassiske model om bevidst og ubevidst (in-)kompetence danner udgangspunkt for tankerne:

Bevidst og ubevidst (in-)kompetence

Den bevidste vidensdeling foregår i et ekspertsystem (eller flere), hvor de inkompetente stiller spørgsmål, som de kompetente besvarer. Det kan ske i netværk (fysiske/virtuelle), i et specifikt system til spørgsmål/svar eller lignende. Det kan med fordel understøttes med gamification, hvor de personer, der svarer mest – og hvis svar får flest “like’s” og anerkendelse – bliver tildelt virtuelle points, a la Klout-score. Der findes mange systemer, der håndterer dette fint. Og jeg kender til virksomheder, der rutinemæssigt evaluerer denne score lige efter de økonomiske nøgletal.

Den ubevidste vidensdeling sker som serendipitet. Serendipitet “means a “happy accident” or “pleasant surprise”; specifically, the accident of finding something good or useful while not specifically searching for it” (Kilde: Wikipedia). Det er her, man bliver beriget med viden, man ikke vidste man havde brug for, eller man ser steder eller problemstillinger, hvor man pludseligt bliver klar over, man kan bidrage.

Begge disse områder kan med fordel beriges med social media, der netop har den egenskab at indsprøjte mennesker og kompetencer i processer; for at komme med et “kommentarspor” til arbejdet, der kan stimulere den bevidste eller ubevidste tavse viden.

Konkrete anvendelsesområder for social media

Kobler vi det med social media, får vi følgende fire anvendelsesområder med konkrete business cases, der tilsammen er Social Business:

Business cases for Social Media

Kommunikation, dialog og kultur

Den klassiske misforståelse af social media er, at det er “Facebook i virksomheden” – men det er netop hvad vi ønsker lige her: At etablere en kommunikationskanal, der kan stimulere dialog og være med til at afsløre, skabe og bibeholde en kultur. Microblogging (og alt hvad der hører til af follow, like, share etc.) vil være med til at stofliggøre personerne, fra ledelse til alle niveauer af medarbejdere. Erfaring fra McKinsey viser, at 80% af dialogen vil være sniksnak, og 20% vil have arbejdsrelevans. De 80% er kulturskabende og relationsbyggende; de 20% skaber fremdrift. Her er din business case.

Crowdsourcing

Det er oplagt at bruge social media til crowdsourcing. Utallige eksempler dokumenterer dette. Se fx Jacob Bøtters (Wemind) bog “NQ”. Idegenerering og probemløsning kan stimuleres, kommenteres, karaktergives og præmieres (via gamification), og når det understøttes med en proces om høstning af ideerne, er det mange gange meget effektivt end traditionel innovation. Her er din business case.

Q&A – ekspertsystemer

Etablering af ekspertsystemer til at håndtere spørgsmål/svar mellem medarbejderne er ligeledes oplagt. Se fx den fine implementering på Aarhus Universitetshospital, kaldet Midtlink (tak til Ole Kassow, Wemind, for at inspirere og motivere). Flere af elementerne fra crowdsourcing gælder også her, specielt ideerne om gamification er oplagte at bruge her. Forskellen er bare, at systemet indeholder en lang række forslag til svar på de spørgsmål, der indtastes i systemet. Man kan altså her enten få kvalificerede (og godkendte) svar med det samme, eller få sit spørgsmål sendt ud til engagerede eksperter i netværket. Her er din business case.

BPM (Business Process Management) – single loop og double loop learning

Med microblogging og metadata man kan understøtte diskussion af hvordan man agerer i processen (single loop learning), både med ubevidste og bevidste kompetencer, mens processen udføres. Det gælder fx for dokumentsamarbejde, ansættelsesprocessen, supporthenvendelser eller i projektteams. Og, endda kommer serendipiteten i spil – man kan blive beriget med information om processen, man ikke vidste man havde behov for at vide; eller komme med bidrag, man ikke var klar over var værdifulde. Det er oplagt at tilføje et “kommentarspor” til processen på den måde.

Microblogging og diskussionsfora bruges effektivt til procesforbedring og evaluering (double loop learning) – igen både med (u)bevidst (in)kompetence i spil. Det er veldokumenteret, at det både øger effektiviteten, kvaliteten, engagementet og forankringen.

Med social media kan man indsprøjte mennesker, viden og kompetencer direkte i processerne (single loop learning) eller bruge det til forbedring af processerne (double loop learning). Her er din business case.

That’s it

Fire konkrete business cases med social media i virksomheden.

Spørg endelig, så vi kan blive klogere 🙂

 

 

 

2 thoughts on “Fire konkrete business cases med social media i virksomheden

  1. Hey,
    Sidder og skriver opgave om læringsprocessser ved saarbejde mellem 2 kulturer. Faldt over din model for videndeling og tænker den kan anvendes. Men jeg har brug for et teoretisk afsæt, så jeg har brug for at vide hvilken teoretiker der siger noget om modellen.
    Håber du kan hjælpe 🙂
    Hilsen Berit

    1. Hej Berit

      Tak for at du skriver, og rart at høre, at du kan bruge modellen til noget.
      I hvilket regi skriver du opgaven? Hvilken skole/undervisningsinstitution er det? Og hvad hedder opgaven?

      Modellen er min egen, og er opstået gennem reflektion over det, jeg har oplevet og erfaret gennem mine +10 år med professionelt arbejde med domænet. Jeg har læst en masse artikler, og prøvet en del ting af – og deraf er kommet tankerne og modellerne, som så altså er mine egne. Spørg endeligt, hvis du vil vide mere.

      En del af dokumentationen kan du finde ved at grave længere i denne artikel:
      http://erikoestergaard.dk/2012/10/01/her-er-dokumentation-for-business-casen-ved-knowledge-management-og-social-business/

      Og endeligt har jeg haft nogle fine snakke med Pernille Bjørn fra ITU, hvor jeg også har været gæsteforelæser i hendes fag om knowledge management og om projektledelse af virtuelle teams, hvor netop kulturaspekterne er interessante.

      Sig vil, hvis jeg skal hjælpe.
      Og held og lykke med opgaven!
      /erik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *