Hvorfor skulle man dog kaste sig ud i social business?

To grunde til at kaste sig ud i social business, internt i virksomheden

  1. For at understøtte en dialogkultur
  2. For at spare tid

Dér! Det er de to grunde til at gøre det.

dialog

1: For at understøtte en dialogkultur

De sociale medier og værktøjer er perfekte til at facilitere dialog mellem medarbejdere, og med ledelsen.

Synlige, engagerede, dialogsøgende og nærværende kolleger er en af de stærke designparametre for den organisationsstil, der er fremhærskende i disse år. Et internt tool a la Yammer, Chatter eller Jive er perfekt til at understøtte netop det.

Gevinsterne er mange. Mulighed for at svare på spørgsmål, sætte retning, være holistiske ledere, hjælpe hinanden, nedbryde grænser/barrierer/siloer, få nye kolleger hurtigt integreret, mindske fratrædelsesprocenten. Dialog er nøglen til forståelse.

Og det gælder også for ledere, både top- og mellemledere. Det er veldokumenteret, at ledere, der bruger sociale medier, har bedre klimamålinger.

2: For at spare tid

Sociale værktøjer mindsker den tid, der bruges på at lede efter information, svar, kompetencer og kolleger.

Eksemplerne er mange: Ekspert-/Q&A-systemer, understøttelse af double-loop learning, croudsoucing, kompetencesøgning (“Hvem ved noget om …?”), serendipitet etc.

Gevinsten er sparet tid, og den sparede tid bliver til bedre kvalitet (ved at undgå tilbageløb i processer) og profit (ved at løse problemer hurtigere).

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *