Content Strategy v2.0: De 4 mest kommenterede artikler på intranet – stop kodificeringen; start relateringen

De fire mest kommenterede artikler på intranet, som jeg er stødt på, er:

  • Stor, dansk energivirksomhed: At en kollega tabte sig 30 kg
  • Stor, dansk ingeniørvirksomhed: At nu får vi iPhone 5
  • Mellemstor, dansk brancheforening: At vi får ny kaffemaskine
  • Stor, international pharmavirksomhed: At helpdesken nu bliver håndteret af en ekstern partner (uden kvalitetstab, iøvrigt)

Fælles for de fire er:

  • Det handler ikke om ledelse, om økonomi, om forretningsstrategi, om nysalg, om projekter – altså om det, vi normalt publiserer som nyheder på intranettet
  • Det handler om noget, vi direkte kan relatere til i vores arbejde
  • Det handler om mennesker
  • Det handler om noget, vi forstår uden at skulle afkode det

Content Strategy v 2.0 – og Social Business

Jeg har haft en del samtaler her efter sommerferien om intranetstrategier, hvoraf content strategy og social business er en delmængde. Faktisk er jeg blevet rigtigt positivt overrasket over, hvor orienteret og oplyst content-ejere og stakeholders er. Trenden går i en klar retning mod at social business er yderst relevant, værdiskabende og noget vi skal tage seriøst og inddrage som en del af vores design.

Ja, alle er enige om, at kodificeringen af viden (taxonomi, metadata, put-ability og find-ability) er vigtig og er bread-and-butter i en IA og kardinalt for bla. søgemaskinen. Og ja, alle er lige så enige om, at social business oven på kodificeringen er bread-and-butter for at få den kodificerede viden i spil, så den ikke bliver statisk, død og spildt arbejde. Kommentarer og kompetencer i tydelig relation til den kodificerede viden er de parametre, der kan gøre en virksomhed konkurrencedygtig, interessant og adræt/tilpasningsdygtig – og tiltrække/fastholde talenter.

Jeg skrev tidligere dette indlæg om virksomhedernes skuffelse over social business. Den artikel er nu heldigvis ved at være uaktuel.

Elements-of-User-Experience

For tiden er jeg meget glad for denne model for Content Strategy fra 2002 af Jesse James Garrett, som opdeler arbejdet i nogle fine, håndterbare lag med mulighed for at få en god dialog om ejerskab af de enkelte dele. Og med et tvedelt fokus på kodificering og relatering, bringer det os i stand til at gøre vores viden levende og stofliggøre både ledelse, erfaring og kultur … og så bliver kommenteringen af artikler anderledes, og mere a la et feed.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *